مشاهده خبر

تعداد بازدید:8

ارائه پیشنهاد ساخت مسجد در پارک قیطریه توسط یک نیکوکار

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و روح الله حرازیوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیست‌وهفتم فروردین ماه در برنامه تهران ۲۰ حضور پیدا کردند تا با مجری برنامه گفت‌وگو کنند. آن‌ها در این برنامه به تحلیل ساخت مساجد در استان تهران و همچنین احداث مسجد در پارک قیطریه پرداختند.

 

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه گفت: شورای ساماندهی و گسترش مساجد شهر تهران که شورایی فرادستگاهی به حساب می‌آید در این دوره برای اولین بار تشکیل شده است؛ دستگاه‌های مختلفی مانند اوقاف استان تهران و سطوح مختلف شهرداری و شهرسازی در این شورا حضور دارند. در این شورا از هر منطقه پرونده‌هایی ارائه می‌شود که جهت ساخت و بازسازی مساجد توسط خیرین آماده شده‌اند. ما عموما سعی می‌کنیم بخشی از تکمیل مجلس را که منجر به برگزاری نماز جماعت می‌شود برقرار کنیم.

وی افزود: گاهی اوقات وظایف دیگری داریم برای مثال در حال ساخت بزرگراهی بودی که طی آن ناچار بودیم مسجدی را به نقطه‌ای دیگر انتقال دهیم. در این مورد کل هزینه با شهرداری بود؛ یکی دیگر از این موارد ساخت مسجد در قیطریه بود که پیشنهاد مردم و خیرین آن قسمت است. در این مورد ما زمین را در اختیار قرار دادیم تا به عنوان چهل‌وچهارمین مسجد فرامنطقه‌ای احداث شود. تمام مسائل حقوقی، فنی و مباحث فضای سبز بررسی شدند اما متاسفانه بحثی که برای آن ایجاد شد بسیار مسئله را ویژه کرد و باعث شد ما مجدد در محل حاضر شویم تا تخطی وجود نداشته باشد. 

او اظهار داشت: زمانی که به عنوان جایگاه نظارتی حاضر شدیم دیدم که نه درختی قرار است قطع شود و نه اتفاقی برای درختان کهنسال بیفتد. به طور کلی ۴ درخت کهنسال در آنجا هستند که فضای مسجد به دلیل وجود آن‌ها کوچک‌تر در نظر گرفته شد. متاسفانه نحوه‌ای که در فضای مجازی و جا‌های دیگر به آن پرداخته شد به نوعی غیرواقعی بود به طوری که افراد مدعی بودند قرار است فضای تجاری در کنار آن ساخته شود و درختان قطع شوند اما در اینجا به دلیل محیط بوستانی تنها امکان ساخت مسجد و کتابخانه وجود دارد. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود آن که جو کاذبی به وجود آمده بود ما توانستیم اقدامات فرهنگی خود را پیش ببریم؛ در دهه ۱۳۸۰ قرار بود تا ۴۰۰ مسجد در تهران احداث شود که این وعده به عمل نیامد و ما باید به آن وعده عمل کنیم. 

وی درباره علت ساخت مسجد در پارک قیطریه با وجود پارک‌های دیگر گفت: تراکم مساجد در محله‌های مختلف تفاوت دارد و ما در توضیع درست مساجد وظیفه داریم؛ خواست مردم نیز در ساخت مسجد تاثیرگذار است. محله قیطریه از محله‌هایی است که مردم مومن بسیاری دارد و اکنون مساجد بیش از هزار متر با یکدیگر فاصله دارند و رفت و آمد دشوار است. وجود مسجد در این محله از قاعده خارج نبود و خواسته نیز از سوی خیرین ارائه شده بود. 

او ادامه داد: متاسفانه باید به این مسئله پرداخت که ما در بوستان‌های خود مانند گذشته از فضای آرام و مناسب خانواده برخوردار نیستیم و بسیاری از بوستان‌ها با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند. آنچه از دست ما بر می‌آید گسترش زیرساخت فرهنگی نرم در این بوستان‌ها است؛ به این صورت مردم به طور خودجوش در این بوستان‌ها حضور پیدا می‌کنند. یکی از دلایل ایجاد شک و نگرانی وجود مرز کارگاهی بود که بسیار بزرگ‌تر از فضای اصلی بود. 

روح الله حرازیوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در حال حاضر ما ۲۱۰۰ مسجد در شهر تهران داریم و از نظر سرانه دسترسی و برخورداری از مسجد یکی مانده به آخر کشور است. ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در خراسان جنوبی ۲۶۴ مسجد داریم اما این عدد در تهران به ۱۱.۵ می‌رسد. تهران که برخوردارترین نقطه کشور به حساب می‌آید و از ثروتمند‌ترین نقاط کشور است یکی از کم‌برخوردارترین شهرها در بحث مسجد است و به همین دلیل مسئولان باید به این مسئله رسیدگی کنند. اکنون نفس قدم شهرداری برای ساخت بیشتر مساجد بسیار درست است چرا که مسجد یک خدمت شهری به حساب می‌آید.

او درباره مساجد و کارکردهای آن گفت: مسجد در اسلام محل تجمع و فعالیت‌های اجتماعی است؛ به طور کلی مسجد یک مدرسه، دانشگاه، محل حضور و به طور کلی پدیده‌ای چندضلعی است. اینکه مسجد به عنوان زیست‌بوم منطقه در نظر گرفته می‌شود نشان‌دهنده کارکرد آن است. در ایران ما برای مساجد ۳۰ کارکرد در نظر گرفته‌ایم که شامل پایگاه قرآنی، مرکز نیکوکاری، بسیج، فعالیت‌های آموزشی، ورزشی، سالن جلسات، کتابخانه و موارد دیگر می‌شود. مسجد به عنوان یک نمازخانه صرفا در نظر گرفته نمی‌شود و انتظار ما از مساجد توسعه فعالیت‌های دیگر است. اگر مسجدی بخواهد فعال باشد باید بتواند زیرساخت مناسب داشته باشد. یکی از این زیرساخت‌ها حضورعلمای بزرگ درمساجد است. 

وی درباره مساجدی که فقط برای نماز باز هستند گفت: از ۸۰ هزار مسجدی که داریم، ۲۰ هزار مسجد بسیار فعال هستند که عدد خوبی را نشان می‌دهد؛ به ترتیب مساجد دیگر فعال، نیمه فعال و غیرفعال هستند. مساجد غیرفعال تنها فصلی فعالیت می‌کنند و عموما شخصی هستند. خوشبختانه مساجد غیرفعال ما اکثریت نیستند و در استان‌های مختلف وضعیت فعالیت متفاوتی داریم. ما و مردم باید تلاش کنیم که فرهنگ استفاده بهینه از مسجد را جا بیندازیم.

حرازیوی درباره جوانسازی مساجد گفت: طرح‌های جوانسازی مساجد در ۲۰ سال گذشته اجرا شده‌اند تا جوانان به مساجد بیایند؛ این طرح‌ها در برخی مساجد بیشتر و در باقی کمتر است اما حرف ما آن است که ما باید به فعال‌سازی و حضور گروه‌های سنی مختلف در مساجد بپردازیم.

تهران بیست به تهیه کنندگی مجتبی احمدی شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۲۰:۰۰ از شبکه تهران روی آنتن می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیوهای برگزیده برنامه و استفاده از تصاویر استیج و پشت صحنه به شبکه‌های اجتماعی به آدرس @tehran20_tv5 مراجعه کنند.

آخرین اخبار

"تهرانگرد" در دیار تاریخ و تمدن ری تماشای سریال "منو ترک نکن" مدیر جدید تامین برنامه شبکه تهران سیما معارفه شد بازدید مدیر شبکه تهران از برنامه " قصه خورشید" «بابای دردسرساز» در شبکه تهران " رسم عاشقی" در مهدیشهر تجدید حیات در مستند حیات وحش اروپا «قصه خورشید» و مهارت های شهروندی شگفتی های سیاره سبز تحلیل سینمای ایران و چالش‌های سینمای ملی در سینما ملت "مبارزان کهکشانی" به شبکه تهران آمدند انتصاب جدید در شبکه تهران سیما "حسینیه تهران" در دهه دوم محرم «خورشید روز سیزدهم» تماشای "ماجرای تایلند" تماشای 5 اپیزود از "قصه های تبیان" "حاج مرزوق"روایت عزادارها سنتی در ایران تاسوعا و عاشورای حسینی در قاب "حسینیه تهران" /  حسینیه ای به وسعت استان تهران ماجرای یک «عشق گمشده» در شبکه تهران پیوند اهالی کتاب  و محرم در "سفیر حسین" "قصه خورشید" در شبکه تهران گشت و گذار "تهرانگرد" در شهرستان ری واکاوی سینمای تاریخی دینی در قاب "سینما ملت" همایش شیرخوارگان حسینی  از حرم عبدالعظیم حسنی( ع) روابط عمومی شبکه تهران برگزیده شد پیرغلامان حسینیه راویان حسینیه تهران می شوند تماشای مجموعه نمایشی "جرس" در دهه اول محرم از مجموعه جرس تا گزارش های درشهر برگزاری مراسم سخنرانی مذهبی در فاطمیه بزرگ تهران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها