پرسش و پاسخ ها در صبحانه كاري وزير راه با اعضاي اتاق ايران

شفاف سازي تعامل و پرداخت بدهي دولت از مطالبات بخش خصوصي در صبحانه كاري با وزير راه و شهرسازي بود.

پرسش و پاسخ ها در صبحانه كاري وزير راه با اعضاي اتاق ايران به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما ، آقاي اميرزاده رئيس کميسيون احداث اتاق بازرگاني ايران در نشست صبحانه کاري اتاق ايران با وزير راه و شهرسازي گفت : بخش خصوصي امنيت مي خواهد و اگر از معاون وزيري انتقاد مي شود مي خواهد به وزير دسترسي داشته باشد.

وي افزود : امروزه از وزراي دوره هاي خيلي قبل تر تعريف مي شود اما پرسش اين است چرا وزراي امروزي خود را با هر وضعي تطبيق مي دهند و مانند قديمي ها قابل تعريف نيستند.

اميرزاده اضافه کرد: دولتي ها تا زماني که سرکار هستند به بازنشستگي فکري مي کنند ؛ پليس +10 و سازمان نظام مهندسي ايجاد مي کنند چرا بخش خصوصي نمي تواند براي خود ناظر انتخاب کند و اين کار چرا بايد از سوي نظام مهندسي انجام شود؟

آقاي ملک نائب رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق ايران نيز مهمترين مشکل را اجرا نکردن قانون و وجود فساد سازمان يافته بيان کرد که ايجا رانت مي کند.

کياني رئيس اتاق بازرگاني ياسوج نيز در اين نشست گفت: در حوزه پيمانکاري و مسکن مهر ، مديران وزارت راه و شهرسازي از آنجا که با فشارهاي مسئولان استاني مواجهند درباره مطالبات مربوط به دولتهاي قبل پاسخگو نيستند.

وي افزود: در برخي از روستاهاي 40 تا 50 خانوار براي اجراي طرحهايي تا 500 ميليون تومان هزينه مي شود که ريالي از آن به اقتصاد بر نمي گردد.

کياني گفت: بخشي از طرح هاي استاني با فشار استاندار و بدون قرارداد با همكاري بخش خصوصي انجام مي شود که ميلياردها تومان هزينه دارد اما براي عقد قرارداد با فشارهاي سازمان هاي نظارتي مواجهند و نمي توانند مطالبات خود را وصول کنند.

وي گفت: براي طلب هايي که وصول نشده تهاتر اوراق با بدهي ارزش افزوده راهکار مناسبي است.

همچنين آقاي پلمه ( به ضم پ ) رئيس فدراسيون حمل و نقل و ترانزيت ، جابجايي سرمايه گذاري فعالان اقتصادي ايراني از امارات متحده عربي به عمان را خواستار شد تا با مشکلاتي مانند کاهش سطح روابط مواجه نشويم.

همچنين سيد حسن موسوي نژاد رئيس انجمن صنفي شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي در اين نشست با تاکيد بر اينکه شفاف سازي قوانين و مقررات از موضوع هاي مهمي است که بخش خصوصي به آن نياز دارد، گفت : بخش خصوصي نياز دارد که مقررات ثابت و شفاف باشد تا در اين شرايط بتواند سياست‌هاي درستي را اجرايي کند ضمن اينکه قوانين موجود بايد رعايت شود.

وي افزود : وزارت راه و شهرسازي بايد سياست‌گذاري متمرکز انجام دهد اين در حالي است که رده هاي پايين تر از وزارتخانه سياستگذاري همسو با وزارت راه و شهرسازي ندارد.

موسوي نژاد با بيان اينکه بناي ما پشتيباني جدي از دولت براي خروج از نظام قيمت‌گذاري است ، افزود: حمل و نقل تقاضاي فصلي دارد و و بسيار به قيمت‌گذاري حساس است ، هر گونه مداخله دولت، اين بخش را تحت تاثير قرار مي دهد و مشکلات جدي ايجاد مي کند.

در ادامه آقاي آخوندي وزير راه و شهرسازي ، آزادسازي صنعت هوانوردي، تجديدنظر در مديريت آزادراه ها و نظام قيمت گذاري صنعت ريلي را از اقدامات دو سال اخير برشمرد.

وي با بيان اينکه در حوزه مسکن تلاش ما رقابتي کردن طرح هاست درباره اجراي طرح هاي بدون قرارداد گفت: آن وقتي که قرارداد را بدون مناقصه به شما تحميل کردند بايد فکر امروز را مي کرديد در حالي که هيچکدام از شرکت ها اعتراض نکردند چرا صد هزار ميليارد تومان طرح بدون مناقصه واگذار شده است؟

آخوندي افزود : هيچ طرح غير رقابتي را قبول نداريم و اگر مواردي را سراغ داريد معرفي کنيد تا رسيدگي و برخورد کنم.

وي درباره راههاي مبارزه با فساد گفت: غير از آزادي اطلاعات راهي براي مبارزه موثر با فساد وجود ندارد از اين رو همه اطلاعات را در سامانه وزارتخانه قرار داديم.

آخوندي مهم ترين کمک بخش خصوصي به دولت به ويژه وزارت راه و ترابري را نظارت دانست و افزود : بخش خصوصي بر همه دستگاه هاي ما نظارت کند و اگر جايي ديد بدون رقابت کار انجام مي شود حتما فرياد بکشد.

وي اضافه کرد: بيش از دو هزار ميليارد تومان اسناد خزانه را که اخيرا منتشر کرده ايم مربوط به مطالبات گذشته است و همه مطالبات قانوني گذشته حتي مسکن مهر را که هيچ بخش از آن را قبول نداشتم ، پرداخت مي کنيم و اگر فردي يک ريال مطالبه قابل رسيدگي داشته باشد تا آخر آن را پرداخت مي کنيم.

آخوندي با اشاره به اينکه براي خطوط ريلي و مشارکت در آن بايد به بخش خصوصي واقعي اجازه فعاليت و تحرک دهيم ، گفت: بناست طرح ها به بخش خصوصي واقعي واگذار شود و تاکنون شش هزار ميليارد تومان طرح را به بخش خصوصي واگذار کرديم.

وي همچنين گفت : در دوره اي که با محدوديت منابع مواجهيم براي توسعه چابهار هزار و 500 ميليارد تومان طرح در حال سرمايه گذاري داريم .

اشتراک در شبکه های اجتماعی

Submit to DiggSubmit to Google PlusSubmit to LinkedInشبکهدکمه اشتراک گذاری سروش دکمه اشتراک گذاری ایتا